2017-05-21

Kåltunnel under uppförande


Jag tänkte prova att odla en mängd olika kålsorter i år, tror inte jag odlat någon annan kål än grönkål och möjligen kålrötter sedan 80-talet. Nu är alla frön och plantor, utom Pak choy, i marken. och kålfjärilarna flyger oskuldsfullt mellan maskrosorna och syrenblommorna i försommarvärmen. Men jag vet nog vad de vill mata sina ungar med!!!

Men med ett antal VP-rör (elrör) och en fiberduk så ska nog deras lömska planer komma på skam. Nu är stommen klar och hade det inte varit för att den beställda fiberduk som kom i fredags hade fel mått, så hade också den varit på plats. Nåja de får ju helt enkelt skicka den rätta i stället.

Annars är det alltid roligt att summera helgen så här på söndagskvällen. Oftast är en del av det planerade gjort men nästan alltid något annat i stället, ibland helt oplanerat. Så ock denna helg. Jag "råkade" köpa ett flugnät till ytterdörren när jag inhandlade elrören, och när jag skulle sätta upp det så var jag ju bara tvungen att städa golven i huset. Något som inte var planerat, men som definitivt behövdes efter att jag de senaste veckorna haft allt fokus på odlingarna. Skönt!


Jag hade ju planerat att trimma kirskål, gräs (kvickrot) och annat runt köksträdgården, dels för att använda till marktäckning mellan plantorna, men också för att hålla distansen mellan det vilda och det odlade. Men intill finns ju min "nässelodling". Det vore ju synd att smutsa ner nässlorna med stänk från trimmern.... Så jag "råkade" plocka en massa nässlor. I går blev det nässelsoppa till middag och i morgon blir det nog nässellasagne, och dessutom en massa nässlor i frysen. Så nu har jag precis skjöljt och förvällt nässlorna. Det var ju inte planerat... och trimmern har jag ju inte startat ännu.... men det kommer fler tillfällen.

Något som jag däremot planerat att göra, och som också blev gjort, var sådden av de sista baljväxterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar