2017-10-21

Höst i Drögsperyd


Det är höst i Drögsperyd, löven singlar sakta ner genom den fuktmättade grå luften. Växtsässongen går mot sitt slut, och saker och ting lugnar ner sig. Kl är 12 på lördagsförmiddagen och som vanligt har dagen börjat med några timmar till att fixa veckans behov för matsäcken till jobbet. Som självhushållar-wannabee behöver man sällan ha några bekymmer om fritidssysselsättning.


Ute på trappen står filmjölksosten och rinner av samtidigt som den kallnar, just denna ska sedan blandas med salt och lite köpe-mögelost för att bli mera mögelost till veckans matsäcksmackor. Bredvid står två äpplekakor som visserligen inte lär tillhöra veckans behov, men som blev till -när ugnen ändå var varm- som del av vinterförådet.


Inne står ytterligare två äppelkakor (dessa med toscatäcke) och väntar på att bli kalla nog så jag kan sätta lock också på dessa, och ställa ut dem på svalning.


Och under bakduken ligger veckans behov av bröd på svalning.

Som sagt, helgens flesta måsten (och lite till) är avklarade och klockan är 12 på lördagen. I trädgården finns inget som jag måste skörda. Kvar finns bara rotsaker och vinterkål, samt eventuellt om plantorna lyckas frambringa någon pumpa och lite mangold till. Inget av detta behöver tas om hand just nu. Kålen väntar t o m på den första frosten innan denblir färdig att skörda.

Resten av helgen kan jag göra vad jag vill. Det innebär antagligen att jag sätter nästa års vitlök (som därmed kanske lyckas bättre än årets). Troligen snickrar jag några rotsakslådor till och kanske tar jag upp lite av rotsakerna i dom (de behöver ju trots allt komma in i källaren innan frosten sätter in alltför hårt. Veckans vedbehov ska också bäras in, men det får vänta till i morgon. sedan finns detr ju mängder med annat att göra om andan faller på, och vill jag så kan jag åka och hälsa på någon eller ta emot besök.

Men nu först ska jag ta en middeslur.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar