2018-01-21

Snart är sötebrödsdagarna här


Om 23 dagar infaller fettisdagen. Då ska man frossa bl a i semlor för att klara av den 40-dagars fasta som följer därpå 😖 Med andra ord är det bäst att ladda med lämpliga bullar, så man hinner få i sig kalorier för en dryg månad.

Första försöket att baka bullar i vedspisen. Tror faktiskt att de lämpar sig bättre till skorpor än till semlor, de blev lite väl kompakta och matiga, men prova ska jag så fort jag skaffat hem grädde och mandelmassa.

Misstänker att jag måste krypa till korset och investera i ett paket jäst, min egen jästkultur jäser långsamt och ger väldigt matigt bröd, vilket i och för sig är jättebra när jag ska stå mig på mackor hela arbetsdagen i skogen. Kanske behöver jag även försöka få till högre värme i ugnen så att gräddningen går snabbare, förhoppningsvis med mjukare skorpa som resultat... nåja jag har ju som sagt 23 dagar på mig att öva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar