2018-02-22

Rausings gåva till odlarna


Om jag hade haft obegränsat med pengar så hade jag idag levt helt off-grid, och självförsörjande på mat och energi. Men likt de flesta självhushållare-wannabees så har jag ju inte det, utan det gäller att bruka och återbruka där det går. Detta är ju för övrigt också en helig regel ur miljösynpunkt.

Det finns massor av specialanpassade smarta odlingsgrejor att köpa både här och där, men varför när det finns en massa bra saker som liksom blir över i vardagen. Eller som Mulle Meck säger: "Det finns inget skräp, det finns bara grejor som kan användas till något annat..." Eftersom jag är en mjölkdrickare av födsel och ohejdad vana så har jag tillgång till en fantastisk resurs... de tomma mjölkpaketen.

I skördetiden fyllde jag frysen med mina grödor förpackade i... ja just det!... mjölkpaket. Helt idealiskt!

Nu är det förkultivering som gäller, och vad kan väl vara bättre som krukor än just mjölkpaket! I år har jag försökt förbättra designen jämfört med förra året. I stället för hål i bottnens hörnor har jag en lös botten. Jag tänker att omskolningen ska gå smidigare så.




Nu är jag egentligen ingen förkultiverare, men vissa saker måste man bara så långt innan det går att göra något i trädgårdslandet. Dit hör purjo, paprika, tomat och blekselleri. i år har jag dessutom förbättrat förutsättningarna med ett LED-ljusrör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar