2013-03-12

Tänk om... ?!

Jag kanske ska tänka om när det gäller el, värme och vatten i Trollstorp? Att det är 230/400V0lt växelström som levereras från vårt elnät skulle jag egentligen kunna strunta i, jag har ju min egen el. Men att det är så gör att praktiskt taget alla elektriska produkter är anpassade till detta, med ett fåtal undantag i form av produkter för husbilar och båtar såsom, belysning, pumpar samt kyl och frys. T o m elektronikprylar som datorer, mobiltelefoner och uppladdningsbara prylar funkar (trots att de egentligen trivs bäst med likström med lågspänning, dåligt i ett 12-volts-system, de är gjorda för att drivas med 230V som de sedan omvandlar till likspänning med låga volt-tal. Jag försökte ladda min dator med 12 Volt i Trollstorp men det gick dåligt....
Sedan tidigare har jag dock en 300W växelriktare med äkta sinusvåg (elektronik kräver ofta äkta sinus), när jag använde den till att ladda datorn med 230V så funkade det utmärkt. Dessutom är det idag så att jag inte på långa vägar utnyttjar mina solcellers fulla kapacitet, jag kan aldrig producera mer ström än jag gör av med därför har min produktion varit låg även soliga dagar. samtidigt har jag en massa 230V verktyg som jag inte kan använda utan att sätta igång mitt bensindrivna kraftverk. I stället får jag stå där och borra och såga för hand....
Jag inhandlade en växelriktare med modifierad sinusvåg som klarar 1kW, med den kan jag driva nästan alla verktyg jag har utom elektronikprylar, och jag kan bättre dra nytta av solpanelernas kapacitet....
Nästa tanke som slog mig var att jag hela tiden tänkt uppvärmning = vattenburen värme eller vedspis. Vattenburen värme har jag sett som olösligt, men att värma upp luften i stället för vatten blir mycket enklare, då slipper jag också att lägga lika mycket tid och pengar på veden och eldandet, jag slipper vakna kl halv 3 och elda i ett hus som håller 8 grader.

För att testa så satte jag en liten fläkt på 600W till en timer som startar den några timmar under dygnets ljusa tid,

Oändliga möjligheter öppnar sig:

  • Kan jag vintertid hålla solpanelerna snöfria med hjälp av en värmekabel utan att minska nettoladdningen så kan jag utnyttja vinterns ljusa timmar bättre.
  • Kan jag hålla huset frostfritt med bibehållen nettoladdning kan jag dra in vatten på ett smidigare sätt
  • Kan jag kanske t o m använda en luft-luft-värmepump för att värma huset?
  • Kan jag driva en 230V frys så blir investeringskostnaderna lägre. Pengar som jag
    t ex kan använda till att öka solcellskapaciteten.
  • Kan jag kanske använda 230V till en del matlagning och vattenuppvärmning, då sparar jag ved och får en drägligare temperatur i huset på sommaren.
Så länge jag bara utnyttjar solenergin bättre är det en ren vinst!

Säkert kommer jag att bygga ett 12-volt-system för belysning oavsett, det är det mest energieffektiva alternativet.

1 kommentar:

  1. Jag har köpt en solfläkt till min lilla stuga att använda på vintern och hösten. Fläkten drivs av solceller ingen ström behövs. Känns som om det var en bra investering.

    SvaraRadera