2018-02-04

Oxveckorna


Det enkla livet är inte alltid så enkelt.

Det liv jag lever kräver en massa planering, underhåll och framförhållning. Det kräver en massa rutiner som ibland inte är något problem. Ved måste bäras in regelbundet så att jag inte måste akutbära kall och fuktig ved att elda med. Disk, tvätt och dusch måste planeras så att det finns varmvatten tillräckligt i tid. Likaså måste jag elda för måltiderna, och för att hålla värmen i huset. Jag behöver planera maten för att bäst hushålla med mina resurser. Jästkulturen ska matas, blommorna vattnas, brödet bakas... Etc. Vardagens utmaningar helt enkelt.

Det är faktiskt så att rutiner och underhåll inte riktigt är min grej. Detta vet jag mycket väl, och det är bl a det som tidigare fått mig att tveka att ta stegen mot det liv jag vill leva. Däremot älskar jag att skapa ordning och vara kreativ, vilket är en jätteresurs för mig. men att underhålla det ordnade och skapade....

Trots allt så brukar nu även dessa vardagsbekymmer funka eftersom jag idag är betydligt mer fokuserad än vid tidigare ansatser till självhushållning. Jag tror att jag helt enkelt ser vägen som en större del av målet idag. Dessutom njuter jag av att kunna fylla upp min tid utan att någonsin ha några bekymmer i stil med "Vad ska jag göra idag för att få tiden att gå?"

Men så kommer det perioder då jag bara är SÅ trött och orkeslös när jag kommer hem från jobbet, det är mörkt, kallt och mina jobbekläder och hela jag är fuktig. Tillstöter dessutom något bekymmer som sänker mig, det kan vara frågan om jag ska fortsätta att laga min gamla bil igen och igen eller köpa en något nyare gammal bil.... eller något fysiskt symtom som jag inte begriper.... helt enkelt något som sänker mig.

Då blir det för mycket och vardagen blir en kamp, alla måsten görs i sista stund och kaoset tilltar. Diskstället blir fullt, vasken likaså är full av disk. dammet och spindelväven hopar sig liksom det bös som åker snålskjuts med veden in i huset, och jag sitter och slöskrollar förbi en massa gnäll, måltidsfoton och gulliga djur på facebook, eller attacktittar på ett par säsonger av Bron... etc...

Men oxveckorna tar slut även denna gång, dagarna blir längre varje dag och snart börjar SVT åter sända Solfilmen en gång i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar