2019-08-21

Attans!

Jag visste att riken fanns, men har inte tagit den så allvarligt. Båda tillhör ju solanumsläktet.

I förfjor odlade jag för första gången frilandstomater mot en södervägg, inte långt från köksträdgården. Det gick bra. Förra året blev det av olika anledningar inte mycket tomater.



Men så i år hände det. Häromdagen fick jag se att det var bladmögel på tomaterna, och tog omgående bort alla drabbade blad. men idag är resten av bladen angripna, och inte nog med det även på stjälkarna finns det fläckar.




Även en del omogna frukter såg angripna ut. Orsakerna kan vara många, dels har det varit ett fantastiskt bladnmögelår, dels odlar jag i år potatisen närmast tomaterna. Desutom var jag klanske lite ouppmärksam när potatisen som vanligt blev angripen.

Har kollat lite på nätet nu och någon säger att man ska vara försiktig med kväve till tomaterna... De har ju fått en del urin sedan dasset blev färdigt...




Hur som helst så plockade jag idag alla friska (?) tomater och tog in. Nu är det bara att hålla tummarna.

Jag inser också att det kanske var tur att jag inte grävt och byggt bänk till de 30 plantor som jag drömmer om att odla.

Men... jag kommer att försöka igen och de närmaste åren ska potatisen odlas nere på åkern, så kanske funkar det.

För övrigt är jag glad och tacksam för att plantorna i växthuset tycks ha klarat sig ännu så länge
.

2 kommentarer: