2018-01-04

Varför dessa "stollerier"?


Igår stängde jag av varmvattenberedaren i källaren. Sedan ett par veckor tillbaka har jag inte använt något tappvarmvatten ur kranen. Istället har jag värmt vatten med vedspisen.

Här går folk och drömmer om en diskmaskin, en robbodamsugare och dito gräsklippare för att göra livet enklare, också håller jag på med dessa stollerier och plockar bort den ena bekvämligheten efter den andra. Varför?

I grund och botten handlar det om två saker: Ansvar och Trygghet, i vilken ordning vet jag inte.

Ansvar för klotet vi lever på och dess framtid. Merparten av alla forskare är idag överensom att om vi ska kunna fortsätta att leva på Jorden så måste vi leva på ett mera hållbart sätt och minska människans miljöpåverkan. Till och med merparten av alla världens politiker är överens om detta (att de sedan inte, på riktigt, agerar därefter är en annan sak), Faktiskt har alla världens länder idag skrivit under Parisavtalet som handlar om just detta. Även om det finns rötägg som Trump som har tagit tillbaka USAs underskrift.

Politikerna agerar som sagt inte fullt ut efter Parisavtalets mål. Fortfarande så är det kortsiktiga finansiella hänsyn och rädsla för bristande väljarstöd som väger tyngst i deras val och agerande. Vi kan alltså inte överlåta ansvaret för våra barns och barnbarns framtid på politikerna. Vi måste själva ta ansvar för våra fotavtryck på den här planeten om det ska bli någon verkstad.

Nu är denna blogg inte ämnad att ge någon dåligt samvete, även om jag så länge jag kan minnas har haft ambitionen att leva så resurssnålt och miljömedvetet som möjligt så har jag inte alltid haft samma förutsättningar för detta som idag. Det fanns en tid då jag som heltidsarbetande ensamförälder (drygt varannan vecka) t ex bytte ut vedeldning mot olja och hade diskmaskin och ett kosthåll som i stor utsträckning bestod av halvfabrikat. Det handlar helt enkelt om att göra så gott man kan med de förutsättningar man för tillfället har, var ochen efter sin förmåga. Snarare är bloggen och mina projekt ämnade att inspirera till egna miljömedvetna projekt.

Vad som fick det att tippa över för mig, så att jag äntligen på allvar började ta lättare steg på klotet var behovet av trygghet.

2012 bodde jag i ett hus sedan 5 år tillbaka. Det var dags att skriva om lånen och jag insåg att jag om 50 år skulle äga huset (då skulle jag vara 99 år!) trots att jag amorterade skapligt mycket och hade en boendekostnad på drygt 5000 kr/månaden. Samtidigt insåg jag att min pension enligt prognosen skulle bli drygt 7000 kr efter skatt. En ohållba situation med tanke på att jag även som pensionär skulle behöva mat, i synnerhet som mina odlingsmöjligheter var ytterst begränsade.

En Trygg ålderdom krävde helt enkelt att jag äntligen gjorde allvar av min gamla dröm om att så långt det är möjligt bli självhushållande. Det livet gör mig också trygg på andra sätt än ekonomiskt. Jag blir relativt oberoende av de hot som vårt moderna samhälle innebär.

Den fastigheten som jag äger idag kommer att vara fullt betald något år efter min 65årsdag. Och om t ex de elektroniska betalsystemen lägger av eller om transporterna till livsmedelsaffärerna på något vis uteblir, då har jag egenodlad mat för en lång tid frammåt.

Även om stömmen går i en vecka (vare sig det beror på en storm, att någon hackat elförsörjningen eller av andra skäl) så kommer jag att ha egen solel, och ved att värma mig med. Redan nu har jag ved för uppvärmning och ett elverk med bunkrad bensin till det, men målet är att vara helt självförsörjande på förnyelsebar el utan elverket.

Då är vi tillbaka till "stolleriet" att stänga av varmvattenberedaren. Jag försöker helt enkelt ta reda på hur lite ström jag som minst måste ha för att klara mina behov, för att därefter dimensionera mitt sol- (och eventuellt vind-) elsystem utifrån det. Dessutom eldar jag dagligen i vedspisen för uppvärmning och matlagning under åtminstone drygt halva året. Det kostar inget extra att även värma vatten för disk och personlig hygien på spisen.

Hur det blir till sommaren får jag se, då kommer jag att behöva en annan lösning än vedspisen om jag inte vill att huset ska bli som en bastu. Men den dagen mitt egna elsystem är igång är det troligt att det blir mest energieffektivt och resurssnålast att använda elspisen och varmvattenberedaren på sommaren då det är gott om sol. 


3 kommentarer:

  1. Ungefär mina egna tankar. Bor själv i ett torp med el vatten och avlopp. Frysen är en viktig elförbrukare. Funderar på alternativa konserveringsmetoder och att extrem isolera den jag har. Det är trots allt en lyx att kunna laga mycket mat och frysa in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en ny energisnål 270-liters frysbox, inte främst för att kunna göra storkok och frysa in, utan främst för att snabbt och enkelt kunna vinterförvara grönsaker. Konserverar en del gurkor, pumpor och rödbetor men annars inga andra metoder (ännu?). Sedan jag stängt varmvattenberedaren så är det bara kyl, frys, vattenpump, dator/mobil/radio och belysning som drar ström varje dag. Det går åt ca 2kWh om dagen och något mer när jag tvättar. Får se om jag kan pressa förbrukningen ytterligare...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera