2012-07-16

Kompact living

Sitter här och grunnar och planerar, funderar på vattenpumpar spisar och värme. Tänker på det ena och det andra, utan att egentligen veta vilka förutsättningar jag kommer att ha när jag hittar min tomt. Tänker att ju större hus jag har desto mer saker behöver jag, saker kräver saker. Tänker att om jag skulle bo i en Friggebod, 15 kvadratmeter och en maxhöjd på 3 meter, vad skulle jag behöva då? Hur skulle jag inreda mitt "hus"?

Kanske skulle det gå? kanske skulle jag behöva mer yta? högre i tak? Kanske, kanske inte? Men att börja från scratch är ett sätt att ta reda på vad som behövs, jag ska iaf skissa på ett sådant boende.

Efter lite lek med ett ritprogram blev det så här:

I hörnan till höger finns ingången, direkt när jag kommer in finns ett bord och två stolar till höger, det skulle egentligen vara ett uppfällbart bord och två fällstolar, till vänster står en bäddsoffa som är ett bekvämt ställe att tillbringa tid t ex med en bok, och som dessutom erbjuder möjlighet att ta emot gäster. Innanför bordet finns duschkabinen som får hysa tvättkorg då den inte används, där går det också att hänga tvätt. I den andra hörnan i allrummet finns en trappa upp till sovloftet, under trappan, en garderob, längst ner och längst upp har varje steg i trappan en "byrålåda" för förvaring. Mellan duschkabinen och trappan finns en skjutdör som avdelar köket från resten av boden, där är bara 1.90 i takhöjd (funkar det?). Innanför trappan finns vedspisen (som i ritprogrammet fick representeras av en öppen spis) och diskbänken, under diskbänken finns varmvatten-beredare/-tank och trycktank för vattnet. Under fönstret finns en fällbar arbetsyta och längs den andra väggen finns förvaring och ett elfritt kylskåp. Vad som inte synns på bilden är förvaring högre upp på de flesta lediga väggar, över vasken, över köksförvaring och kyl, över fönster och ytterdörr samt på väggen mellan trappan och soffan. Ovanför spisen finns elcentralen där det är lätt att övervaka batteristatus. Uppe på sovloftet är i princip bara plats för en sängbotten.

Dels för att kunna få en frostsäker plats för batteribanken och för att få plats, så finns det ett grundt utrymme med två isolerade luckor mitt under stugan, under den ena luckan som öppnas från köket döljer sig en 12 volts frysbox, och under den andra luckan som öppnas från allrummet finns batteribanken. Utrymmet som egentligen är ett enda utrymme (ca 4,5 kvadratmeter) är välventilerat och frostfritt.

På taket finns solfångare både för el och varmvatten samt eventuellt vattencisterner för bruk under den frostfria delen av året.

Vad som inte ryms i stugan är ett utedass, en jordkällare, vedföråd och vindskydd för sommarbruk.

Det skulle gå men känns lite i minsta laget. 10- 20 kvadratmeter till vill jag nog ha.

2 kommentarer:

  1. En annan sängplats ger dig ett annat utrymme på loftet. Gör en sovalkov som går utanför huset. Har bild men svårt att få med den i kommentaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! =)

      Gillar sovloft, men med lite högre i tak.

      Fast en sovalkov som sitter utanför själva huset och med öppningsbar yttervägg, så att man kan ha den som vindskydd och sova ute på sommaren hade varit nice! Wow! vilken idé jag fick nu! Tack igen!

      Radera