2017-02-06

Hemgjort pålägg


Nu när jag har mackor i matsäcken på jobbet är det läge att göra eget pålägg. Jag brukar göra filmjölksost. Man tar ca ½ liter filmjölk och värmer den sakta under omrörning. Den ska inte koka, och hur varm man låter den bli avgör hur fast/torr osten blir. Vill man ha en krämigare ost värmer man mindre. man får prova sig fram tills man hittar sitt ideal. Hade jag nu haft en ko så hade jag kunnat göra egen filbunke också att utgå ifrån, men som det nu är använder jag köpefil.


Sedan häller jag upp filen i ett kaffefilter och låter vasslen rinna av.


På med ett lock för att skydda mot ovälkomna gäster.


När det stått över natten ser det ut så här, färdigt med andra ord.


Jag stjälper upp ostmassan på i en djup tallrik och vasslen sparar jag till kommande brödbak.



Med hjälp av en gaffel arbetar jag in salt och önskad smaksättning. Denna gången blir det vitlöksost. Jag brukar även använda olika örter eller ädelost. Men alla smaksättningar som man kan köpa i affären (och många fler) funkar.


Till sist lägger jag osten i lämplig förpackning och ställer den i kylen, där håller den sig i minst en vecka. Använder man ädelost är det bra om osten får mogna några dagar. För en fetare ost kan man blanda i önskad mängd gräddfil.

2 kommentarer:

  1. Kul...bra du tipsar om detta... Gjorde ju jämt detta förr. Måste börja om med detta igen.
    Kram Zemlan

    SvaraRadera