2017-01-26

Lyckad Uppgradering


För nästan 4½ år sedan köpte jag ett torp på Linderödsåsen och påbörjade min resa mot mitt enkla och självförsörjande liv. Efter några månader kom resan av sig av olika anledningar. Sedan dess har torpet stått tomt orört och onyttjat... ändrade familjeförhållanden och nya arbetsuppgifter på annan ort gjorde att jag flyttade österut och Trollstorp var inte längre något bra alternativ. (Du kan läsa om "Trollstorp" och mina projekt där, i tidigare inlägg)

Tiden gick och jag blev allt mer rastlös....

Så den 30 mars 2016 köpte jag en ny fastighet och började åter ta tag i mitt projekt.

Den nya fastigheten ligger på Ryssberget nära Blekingegränsen, men fortfarande i Skåne. Längs med Drögsperydsvägen ligger den med drygt ett hektar mark som består av ca ett tunnland stenbunden tomtmark med ett litet boningshus (2 rum o kök + toalett och vind), samt ett ungefär dubbelt så stort uthus med en stalldel, loft och en del som fungerar som garage, verkstad och föråd. Till detta kommer ett tunnland åkermark på en utdikad myrmark.

Planen är att jag om 12 år ska kunna gå i pension och vara så gott som självförsörjande med både mat och el här i Drögsperyd.

Min månadskostnad för fastigheten blir i medeltal 4400 kr/månad och eftersom jag lånat pengarna på JAK-banken kommer jag då lånet är betalt, ca 3 år efter att jag fyllt 65, också ha sparat en rejäl hacka.

I Drögsperyd har jag ett fullt fungerande boende från början, om än med renoveringsbehov. Huset är byggt 1939 och boytan är 60 m².

Det har nu gått snart 10 månader sedan jag flyttade in och mycket har hänt här, men jag har inte haft ro att ta tag i bloggen förrän nu. Tänkte att det ska bli ändring på det... nu ämnar jag dokumentera mitt självhushållningsprojekt här, dels det som redan har hänt och dels under resans gång.

Välkommen att följa mig här om du är intresserad. =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar