2018-01-02

Katten på råttan... råttan på repet...


Jag har ett uthus som behöver lite omvårdnad, en av de mera angelägna åtgärderna är att sätta igen ett hål på gavlen där det regnar och snöar in på det redan dåliga loftgolvet/lagårdstaket innanför. Loftgolvet är som sagt inte tryggt att gå på och än mindre att ställa en stege på det. Så för att göra jobbet enkelt så tänker jag helt enkelt bara spika för det från utsidan...



... Det är bara det! att under hålet står en massa rellativt torr ved som omöjliggör åtkomst med stege även på utsidan. Bara att kapa upp veden alltså...



... Men som sagt så är veden i princip torr och kommer nog att behövas under senvåren. Med andra ord vill jag ogärna lagra den kapade veden under bar himmel... Då kommer jag till nästa problem, Den nybyggda delen av vedskjulet har ännu inte fått något tak! Med andra ord är det där jag behöver börja...



... En nyårshelg senare har taket kommit på plats och etapp 1 för att laga hålet i uthusväggen är avklarad. Eller ja, taket är på plats men eftersom det regnat en hel del under nyårshelgen så var det inte läge att riskera att stänga in fukt i taket, så takpappen får vänta. I stället får det bli pressening tills det kommer en torrperiod till våren. Visst är det väl märkligt, förresten, att det kan vara fullständigt vindstilla men börjar man hantera en pressening (särskillt på egen hand) så börjar det genast blåsa. Hmmm!?! Hur som helst fick jag på pressenningen innan det blev helt mörkt igår. Och jag är redo för nästa etapp.

Man kan ju tycka att det vore bättre att göra saker och ting helt färdigt innan man börjar på nästa projekt för att unvika att det blir såhär. Då hade ju för det första vedskjulet varit färdigt, veden kapad och inlagrad och det hade bara varit att sätta stegen mot väggen och fixa hålet. Och visst är det så, men riktigt så funkar det inte. Det finns så många saker som jag vill och behöver göra att om jag skulle starta ett projekt bara när jag visste att jag kunde avsluta det, skulle praktiskt taget inget bli gjort utom det mesta akuta. Med den modellen skulle jag t ex inte ha toppat häcken (vars toppar utgör merparten av veden vid väggen) eftersom jag först måste bygga vedskjulet. och sedan skulle det vara för sent att kapa häcken detta året. Osv....

I stället blir det lite och lite gjort, lite här och lite där, och det funkar eftersom jag inte låter mig stressas, och för att väldigt få saker är riktigt akuta. Å andra sidan kan jag ofta ägna mig åt just det projekt som jag vill göra för tillfället, och det gör arbetet betydligt trevligare, roligare, och snabbare.

2 kommentarer:

  1. Lever likadant men villeönska att några projekt eller akuta måsten kunde bli klara nångång :)

    SvaraRadera