2017-10-29

Konsumera mindre

Varför köpa något om jag inte måste! Fick ett infall härom veckan. När jag bakade veckans bröd sparade jag en liten klick deg, spädde med lite vatten och smetade ut längs degbunkens kanter.


En dag senare hade det torkat och det var bara att skrapa loss det ner i en burk. Ta-da ♪♫ ! Egen torrjäst!



Tanken var ju att slippa mata jästkulturen, men jag insåg ganska snabbt att det var lite onödigt att torka den just nu när jag bakar varje vecka, men till sommaren när jobbematsäcken består av annat än bara mackor så är det ju ett bra knep. Ett dygn innan jag skulle baka tog jag fram jästen, spädde med fingervarmt vatten och matade den med hälften vetemjöl och hälften grovt rågmjöl. Sedan fick den stå framme i rumstemperatur. 12 timmar senare hade den börjat bubbla, då matade jag den igen och spädde med mera tempererat vatten.



Nästa morgon tog jag undan ett par skedar jäst och ställde i kylskåpet. Resten blandades med övriga ingredienser till en deg, sedan fick den jäsa...



12 timmar tog det innan jag tyckte den var redo att bakas ut, därefter fick den jäsa i formen ytterligare en timme.



Två granna rågbröd blev det, lite kompaktare än vanligt men också mycket saftigare. Jag är helt klart nöjd med mitt experiment. 



Nu lär jag inte bli rik på detta (ett paket jäst kostar ca 1,85 om jag inte minns fel), men jag gillar att skala bort så mycket som möjligt av varor utifrån och bli mer och mer självgående. Dessutom så blev brödet bättre och bakandet lugnare.

Nu köper jag ju fortfarande mjölet utifrån, men planer finns på att använda en del av mitt tunnland åker till spannmål så småningom, när mitt självhushållande är helt igång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar