2012-07-03

En sån här vill jag ha ☺

En sån här vill jag ha! Ett litet vindkraftverk som ger 40 kWh i månaden med en medelvind på 5-6 sekundmeter. Hur mycket det innebär i praktiken återstår att se. Solen lyser ju inte alltid, och på vintern är dagarna korta, så ett komplement till solcellerna behövs. Pris för vindkraftverk 8600 kr, inget byggnadslov krävs. Sen tillkommer torn/rör, stag, batterier och ev. växelriktare. Totalpris ca 20-25000 kr beroende på tornets höjd.Om man bara producerar vindkraftsel för eget bruk och inte säljer el till någon annan slipper man dessutom energiskatten, så där finns pengar att tjäna.

För den som är intresserad så krävs det inte byggnadslov så länge rotordiametern är under 2m och tornet placeras så att det inte når utanför tomten i någon riktning om det faller.

Tornet bör vara 6m högre än omgivande byggnader och träd för att undvika turbulens som kan minska elproduktionen väsentligt.


Med denna så hoppas jag kunna klara tvättmaskin och eventuellt värmepump.


Kanske något att fundera på också för dig?

2 kommentarer:

  1. Har lösningen på din tvättmaskin här Sigge...
    https://www.laundry-alternative.com/
    Jag ska ha en sån i mitt rullande minihus när jag kommit till skott.

    Kram Cat

    SvaraRadera