2018-01-20

Man lär så länge man lever....


.... kanske?

Som Skåning så har jag ingen tradition att vare sig äta eller göra kroppkakor. Jag antar att det syns på bilden?

Men jag tyckte i alla fall att det skulle vara kul att testa, jag har ju en hel del kollegor från Blekinge som pratar lyriskt om kroppkakor, och paltkoma har ju alla hört talas om.

För en tid sedan provade jag att göra pitepalt, med troligtvis bättre resultat (jag vet ju inte hur det ska bli), men jag tyckte allt att de var väldigt kompakta och mäktiga. Fast det stämmer ju bra med utrycket "paltkoma".

Så idag tänkte jag försöka mig på Öländska kroppkakor. ... Jag vet inte? ... Ska de se ut så här? ... Det blev mest som en klimpig soppa/gröt med fläsktärningar och lök. Visserligen god, men jag är som sagt lite skeptisk till vad det egentligen ska heta det jag gjort.

Ni som vet hur de ska se ut... Hjälp mig! Har jag haft för lite vetemjöl? Har jag kokat dem för häftigt? Eller ska det vara så här?

Andra hälften ser betydligt bättre ut. Med dem var jag väldigt noga att inte låta de koka för häftigt (snarare för svagt). Smakat dem har jag dock inte för då blir det definitivt PALTKOMA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar