2020-07-04

Skitprat


Jag har varit dålig på att tillföra näring till mina odlingar. Men det mesta har växt hyfsat bra ändå. Hittills har jag bara lagt på alldeles för lite kompost och lite köpegödsel i säck. Det är både dyrt och hjälper inte upp min lerjords mullinnehåll så mycket som jag önskar.

Men nu ska det bli bättring. Häromdagen hämtade jag ett lass gödsel med mycket halminnehåll.


Nu ska den färska gödseln komposteras så att den blir redo för nästa års odlingar. Blandad med lite jord, och med mera jord som täcke kommer det bli en välkomposterad gödsel på några månader. Som "hud" ska den få gräsklipp både för att minska kväveläckage och gödsellukten. Om en vecka ska den vara helt täckt med hjälp av nästa veckas gräsklipp.


Men det behövs näringstillförsel även under växtsäsongen, Efter att jag byggde mitt dass med urinseparation förra året har jag gott om urin i lager.


I en IBC-tank placerad 2-3 meter över odlingarna blandar jag gödselvattnet. nu kan jag gödselvattna med självfall när jag vill.


I sallatsbaren har jag lagt en vanlig trädgårdsslang som jag borrat 2mm stora hål i.


En annan slang går igenom växthuset och vidare till tomatbänken. Ytterligare två slangar har jag lagt i kålskiftet och bladväxtskiftet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar