2012-10-25

Utan ström försmäkta jag under denna mulna himmel

Nu har jag haft min solpanel i 4 månader, den har producerat drygt 1500 Amperetimmar och jag har nyttjat lite mer. I början försökte jag använda växelriktaren och driva allt möjligt, sedan har jag testat att driva ett antal lampor, men det som jag drivit hela tiden (när det varit möjligt) är de bärbara datorerna och mobilerna. Om jag förbrukat mer ström de soliga dagarna så hade solpanelen kunnat producera betydligt mer ström, kanske 5-10 gånger så mycket.

Det är inte solpanelen som är flaskhalsen idag utan batterierna. Rekommendationen är att man har en batterikapacitet som klarar 3 veckor utan sol, eftersom jag bara kan utnyttja ca 80% av batterikapaciteten (sedan blir strömmen för svag för att driva datorn) så skulle jag för att kunna upprätthålla den medelförbrukning jag haft behöva ca 20 batterier med en sammanlagd kapacitet på 1800 amperetimmar.

Planen är att ha 5-6 likadana solpaneler, då kommer jag att ha betydligt större kapacitet. Även om jag fortfarande inte kommer att producera mer ström än jag gör av med så skulle de återställa batterierna mycket snabbare. Om det krävs 6 soltimmar för att återställa batterierna nu så skulle det med 6 paneler bara behövas en soltimme.

Nu är det ju inte bara datorer, mobiler och några futtiga lampor jag vill kunna driva med elen. Jag vill dessutom kunna driva en lågvolts frysbox, vattenpump, stereon, fler lampor förstås och ibland kunna utnyttja växelriktaren t ex till hushållsmaskin, skrivare och scanner. Min gissning idag (vilken kan vara mycket fel) är att om jag kompletterar med ett litet vindkraftverk (det blåser ju ofta när det är mulet) så skulle jag nog klara mig med 20 batterier till 6 solpaneler + 20 batterier till vindkraftverket.

Om det stämmer återstår att se. För att fixa murningen och en del andra saker som kräver för mycket ström så kommer jag att ha ett bensindrivet elverk. det kommer även att få agera kraftreserv tills jag uppnått den kapacitet som behövs för att vara självförsörjande med sol och vind.

2 kommentarer:

  1. Har du nån priskalkyl för det där Sigge?
    Hur mycket kostar batterier och solpaneler alltså?
    Hälsningar Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ola!
      Med mast till vindkraftverket och kablar och liknande så kostar det ca 85000kr, behövs ytterligare 6 solpaneler tillkommer laddningsregulator eftersom den jag har bara klarar 6 solpaneler, då får jag räkna med ytterligare 45000kr. Vill man ha en större växelriktare (min klarar 300W med en peak på 600W) så kostar det mellan 1700kr och 15000kr till.

      Bara 6x140W solpaneler med regulator och 1900 amperetimmar batterikapacitet kostar alltså ca 45000 kr.
      Kram

      Radera