2017-03-18

Vinterförvaring


Nu är det inte lång tid kvar, innom ett par veckor är årets första sådd ute i jorden. Och jag planerar redan för fullt hur jag ska ta hand om skörden.

I gårkväll kom min starke son hit och hjälpte mig att bära in den frysbox som jag beställt i källaren. Nu står den på plats och rymmer nästan 300 liter av årets skörd. Dessutom är den väldigt energisnål, vilket är en viktig aspekt eftersom jag planerar att så småningom bli helt självförsörjande med el. En annan viktig aspekt är just att det är en box och inget skåp, varje gång man öppnar dörren på ett frysskåp rinner all kyla ut och det går massor av energi för att återstålla den. I en box blir förlusterna små då man öppnar den.

Nu är kanske inte djupfrysning den absolut bästa metoden (ur näringssynvinkel) att konservera mat. Men det är snabbt, enkelt och smidigt. Och jag vet med mig att jag har svårt att hinna med olika andra metoder.

Under sommaren ska jag dessutom fixa ett rotsakslager i en annan del av källaren. Det kommer att bli toppen.

De inläggningar som blir av kommer att vara en ren bonus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar