2017-02-15

Två hål i väggen


Jag har länge planerat att köpa någon form av "sol-luftvärmepump". I november hittade jag en "Solfläkt" till ett bra pris och slog till. Fläkten installerades och en adapter kopplades. Det är frågan om en liten 12Voltsfläkt som drar luft från rummet och ut i en solvärmare, när solen värmt luften blåser den tillbaka in i rummet genom ett annat hål. Den går även att driva direkt med solceller om man vill det. Men tills vidare får det bli så här.


På söderväggen ser det ut så här. Det är bara ett litet problem... i söder har jag en hög granskog som solen inte orkar över den mörkaste och kallaste tiden. Min förhoppning är att skogen kommer att avverkas inom några år.


 Men i går var det äntligen dax, solen på väg upp, och äntligen når den över granarna åtminstone en stund.

Då fläkten började ge värme var det  8,2º i rummet (som inte används på vintern)


Ute var det nästan 6º minus i skuggan.

Under drygt 2 timmar gav fläkten ett värmestillskott i rummet, som mest var inluften 28º varm, och när solen försvann bakom granarna var rumstemperaturen uppe i närmare 11º. Det är inte mycket och jag vet inte hur mycket av temperaturökningen jag kan tacka fläkten för, men min förhoppning är att det snart blir bättre, för varje dag stiger solen högre och ger mer värme längre, det går snabbt nu. Ca 1½timme längre dag /vecka 😃

(Se även: detta inlägg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar