2017-04-29

Hemgjort bredbart smör


Finns det någon mindre miljösmart förpackning än de bredbara smörens, med ett plastinnanmäte som omsluts av ett hårt fastlimmat pappershölje. Jo det finns det säkert, många människor tycks vara sysselsatta med att designa dumma förpackningar. Hur som helst så är det en av de få riktigt dumma förpackningar som jag köper (om man bortser från mjölkprodukternas vansinniga skruvkork i plast - varför liksom? - förr gick det bra utan). Så jag beslöt mig för att prova att göra eget bredbart smör enligt detta recept.



Så här blev det, drygt en liter bredbart smör. Nu är det bara att vänta på att det blir lagom fast i kylskåpet.

3 kommentarer:

  1. Jag köper riktigt smör, men förvarar det i en glasburk från IKEA på köksbänken. Det är alltid mjukt ! Vid extrem hetta på sommaren förvarar jag smöret i kylskåpet och tar fram så mycket som jag tror går åt nästa dag.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Ja så brukar jag också göra, men just nu är veden slut och värmen har inte kommit, så smöret är helt enkelt för kallt för det nybakta brödet trots att det stått framme.

    SvaraRadera