2017-03-09

Felsatsning


Det är bara att konstatera, min solfläkt ( se tidigare inlägg ) var en felsatsning. Hemma hos mig har den ingen funktion. den ger nämligen i princip inget värmetillskott vid diffust ljus. Och bor man i Skåne så är det bara så att större delen av vintern ser ut så här:

Grått, grått och åter grått. De stunder som solen tittar fram är lätt räknade, om jag gör en optimistisk gissning så tror jag att det är högst 10% av den tid solen är uppe en normal mild Skånsk vinter, som det verkligen är klart. Lägger man till detta att jag i söder har en granskog som döljer solen helt under de 3 mörkaste månaderna. Ja vad har jag då för glädje av den!

Visst, de stunder då solen verkligen lyckas titta fram och lysa på min solfläkt då blir det snabbt varm luft som kommer in från den.... men vid diffust ljus så blir det i bästa fall en grad varmare luft som kommer in från fläkten, och det ska ganska många grader under ganska lång tid för att lyckas värma luften i rummet mer än marginellt.

Summa sumarum. Solfläkten kan säkert ge ett bra värmetillskott vissa dagar under höst och vår, men bara vissa dagar. Säkert kan den också skapa bastutemperatur inne under soliga sommardagar. men vad ska jag med den värmen till?

Min slutsats blir att det är svårt att värma luft (eller för den del vatten) med hjälp av solen (utom möjligen vatten till en pool en solig sommar), om man inte har ett mycket bra solläge med många soltimmar. Med andra ord, vill jag värma huset med solen då är det solceller (som ger energi även vid diffust ljus) att driva en luftvärmepump med som gäller. Det borde kunna gå.

2 kommentarer:

  1. Jag kommenterade din fläkt när du skrev om den förra gången och jag kan meddela att den fungerar inte så bra i strålande sol heller... Vet i fasen vad man ska ha den till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga.... den funktion den kan ha är nog att torka upp luften i hus som står tomma större delen av tiden... men därutöver? Tja man kan kanske ha den till ett torkskåp

      Radera