2017-01-30

Vedmöbel


Det är viktigt att veden är varm och torr när man eldar med den, samtidigt ska inte veden ta för stor plats inne. Dessutom vill jag slippa att gå ut i mörkret och hämta ved alltför ofta, och frqamför allt inte under vardagen, som ändå är ganska full med sysslor. Någon vecka efter att jag började elda i kaminen byggde jag därför en kombinerad vedlår och bänk i köket.




En stomme av reglar med plyfa mot vägg och golv, sedan råspont på de sidor som vätter ut mot rummet. Ett stadigt lock av golvplank med gångjärn i bakkanten och en hasp för att locket inte ska falla ner. Golvlist och ytterhörnlist fullbordar designen.




Låren rymmer ca ett veckobehov av ved och längst bort finns ett separat fack för tändved.




På köpet får jag en bänk att sitta på vid matbordet, och längst bort finns ett smalt utrymme för de fällstolar som kan behövas runt bordet när jag får gäster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar