2017-01-27

Kajsa Vargs skjul




För tillfället ägnar jag mig åt nästa vinters vedbehov, Då behövs det ett skjul. och helst ett som är såpass välventilerat att man kan stpla in den färska veden direkt och låta den torka i skjulet. Samtidigt ska det helst vara så pass tätt att eventuell snö inte yr in och lägger sig på veden. Jag valde att göra ett skjul enligt principen "man tager vad man haver" ca 90% återbruk eller överblivet material. Och samtidigt så blev ju en del bråte undanstädat.



Först fällde jag ett par av grannens avenbokar som lutade över den plats där vedskjulet skulle stå. Och grannen var vänlig (eller lat) nog att låta mig ta hand om veden




Därefter var det dags att rensa undan bråte och gräva ur matjorden på platsen. Tyckte att den jorden kunde göra bättre nytta i köksträdgården än under skjulet.




Jag grundade med grus och sedan lade jag några gamla slipers som låg här och skräpade i botten. Några vänner skänkte mig överblivna pallar som golv. Någon tidigare ägare hade haft den stora vänligheten att sätta upp "plank" som totalt förstörde sikten vid utfarten, och som dessutom i viss mån var ivägen för köksträdgården. Både "planken" och stolparna kom väl till pass nu.




Lite fackverk för att staga upp det hela också tak av överbliven ytterpanel från sommarens väggrenovering på det. TADA! ♫♪♫Överst ser du det färdiga resultatet, En sak återstår, när det blir riktigt torrt ska jag lägga papp på taket.... ja också ved förståss  Skjulet rymmer ca 9 - 10 m³, vilket jag räknar med ska klara ett årsbehov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar