2017-03-20

Vårdagjämning


Idag är det Vårdagjämningen. För mig Markerar det början på odlingsåret, nu går växterna ur sin vintervila och det börjar bli dax att bereda jorden och så det vi vill skörda i år. Från och med nu är dagen längre än natten.

Och det är inte bara växterna som går ur vintervilan, utan även vi själva, det är dax att fundera över vad vi vill ska växa i vårt Liv i år, kanske behöver vi "bereda jorden" och tilföra näring för att kunna skörda det vi önskar oss av Livet i år. I alla fall behöver vi så fröna också bildligt för att skörden ska bli den önskade.


Och jag är redo, det jag önskar mig av detta året är faktiskt framför allt just mera odling. Och nu är min "snigelsarg" färdig, mina 100 m² köksträdgård har fått en kant och på den en koppartejp som ska hindra mördarsniglarna att besöka mina grödor. Mycket snart så reder sig jorden och jag kan börja så.


Lite har jag ju förståss tjuvstartat, ute i växthuset tittar de första små vintersådda plantorna upp...


... och där inne frodas tomatplantorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar