2018-02-05

Helt OK!


Jag måste säga att jag är nöjd med senaste månadens elförbrukning. Nu är det en månad sedan jag stängde av den elektriska varmvattenberedaren, och på den månad som gått sedana dess har jag förbrukat 70 kWh el. Helt Ok!

Som jämförelse kan jag säga att jag under januari månad ifjol förbrukade 302 kWh, men då hade jag luft-luft-värmepumpen igång på låg temp hela månaden och dessutom lagade jag mat på elspisen större delen av månaden när jag enbart eldade i en kamin utan riktiga matlagningsmöjligheter.

En rättvisare jämförelse är med december månad, då gjorde jag av med 171 kWh, det som skiljer dessa månader åt är förutom varmvattenberedaren, att jag under december hade värmepumpen igång 11 dagar (under bortvaro runt jul), medan jag denna månad bara hade den igång under 4 dagar då jag var hemifrån. Dessutom använde jag vattenkokaren en del.

Januari i år har elen enbart använts till kyl, frys, vattenpump, en tvätt, belysning, mobilladdning, värmepumpen (4 dagar) samt dator och radio. Ett måtligt nyttjande av elverktyg ingår också.

Samtidigt har jag förbrukat ca 1,5 m³ ved (januari i fjor gjorde jag av med ca 2m³) Medeltemperaturen ute har i år varit 1,9º varmare, medan innetempen har varit 1,8º varmare än året innan.

Känner att jag börjar närma mig den lägre gränsen för hur lite energi jag kan (och vill) förbruka. Vad elen beträffar så finns det inget som jag vill avstå, men när det gäller veden finns det en liten förbättringspotential. Fortfarande finns det isolering och springor som kan bättras på och tätas.

Men nöjd är jag utan tvekan.

Ekonomiskt så spelar en minskad elförbrukning (vid dessa låga nivåer) nog inte så stor roll, eftersom det mesta av elräkningarna består av fasta avgifter. Däremot så blir detta en mätare av hur stor sol-(vind-)elanläggning jag behöver när jag så småning om ska vara helt eloberoende.

Det som har varit besvärligt utan fri tillgång till varmvatten är främst dusch och morgonkaffet. Morgonkaffet har jag löst med en bra termos som jag fyller med hett vatten innan jag går och lägger mig. Duschen har jag temporärt löst med en "campingdusch" som jag fyller med varmvatten, inte så himla smidigt men det fungerar. Dock har detta experiment fått mig att börja planera för en sol-varmvatten-anläggning vilket i och för sig inte skulle lösa problemet en så grå januarimånad som denna, men som skulle kunna ge mig rinnande varmvatten en stor del av året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar