2018-02-10

Lögardagen


Så här ser min dusch ut just nu. Biltemas campingdusch som jag fyller med vatten från vedspisen.

Det blir ju inte precis någon daglig dusch (vilket jag iofs sällan har praktiserat) utan snarare en eller möjligen två duschar i veckan. Resten av dagarna är det handfat/diskbalja och tvättlappar som gäller.

Och nog fungerar det även om det kräver lite planering och även om det inte är fullt lika bekvämt som att ha varmvatten i kranen.

Men efter en dryg månad utan tappvarmvatten (och det mitt i den värsta vintern) har jag börjat fundera på att ersätta min kära gamla vedspis med en modern kökspanna, akumulatortank och solfångare för att få rinnande varmvatten utan att förbruka ca 100 kWh el i månaden bara för att hålla det varmt. Det skulle dessutom innebära effektivare eldning och matlagning och därmed mindre vedåtgång och att jag skulle tassa  lättare med mina ekologiska fotavtryck.

Det fungerar som sagt, men frågan är om jag vill ha det så. Kostnaden för ovanämda investering är väl inte helt oöverstiglig, beroende på hur mycket jag kan och vågar installera själv, men det är dock en ansenlig summa, som jag säkert kan använda till tusen andra projekt.

Kanske ska jag börja med att bygga en enkel solfångare att använda i sommar och sedan fundera vidare med den erfarenheten i bagaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar