2019-03-17

Var sak på sin plats


Efterhand som tiden går växer nya beslut fram. Under helgen har jag flyttat 11 buskar i min trädgård, 1 trädgårdstry, 1 budleja och resten syrener.


Som alltid när man flyttar växter så måste de beskäras HÅRT. En buske har nämligen lika mycket volym under jorden som över, och vid flytten så försörs de flesta av rötterna oavsett hur varsam man är. (om de inte är krukodlade). Alltså måste man återställa balansen över och under mark annars kommer löven att suga all kraft ur roten just som den behöver återetablera sig. Nu behöver man inte nödvändigtvis beskära så hårt som jag gjort, men minst någonstans mellan 1 och 2 tedjedelar ska bort. Som alltid är det ett vågspel att flytta växter men jag tror att det kommer att gå bra.


Här stod en del av växterna innan i en hörna av gårdsplanen, en hörna som jag behövde till annat.


Ytterligare andra stod här och begränsade utrymmet på gårdsplanen rejält. Eftersom jag ibland behöver en rejäl yta för att vända och backa med släp eller husvagn så vill jag inte ha en massa växter som står mitt i vägen.


Nu har komposten fått sin nya plats i hörnan mellan infarten och trädgården, tillsammans med soptunnan som jag aldrig har använt sedan jag flyttat in, allt "skräp" som jag inte kan använda själv går ju till återvinningen. För övrigt så försöker jag så långt det går att undvika att köpa hem skräp, och den mat jag odlar själv är ju inte plastförpackad.


Nu blir det lättare att vända med släpet. Förmodligen måste jag jämna till ytorna igen sedan de satt sig. men så här långt är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar