2019-07-31

Dax att skifta fokus

En av mina stora styrkor... och svagheter.... är min förmåga att bli passionerad och fokusera helt och hållet på en sak... Det innebär att jag gör en massa saker, har jag väl börjat på något så har jag svårt att sluta, särskilt om det handlar om något skapande. Mina tankar sysselsätter sig ständigt med att lösa olika problem i processen, och bit för bit blir klar, problem efter problem får sin lösning.

Men det innebär också att allt annat får stå tillbaka, denna gången handlar det om odlingarna i köksträdgården. ännu så länge så har jag i stort sett lyckats äta undan efter hand som saker mognat, men mycket har fått stå tillbaka för... "jag ska bara" ... skruva i en skruv till, mäta ett mått, fixa lite mer gräsklipp....

Först var det marktäckning och förberedelse av nästa års nya odlingslotter.... sen var det dasset.... Jag såg att det var på gång innan jag gav mig iväg på en kort semestertripp, skulle ju ta tag i odlingarna när jag kom tillbaka....

Men så ringde en kollega och ville låna släpet.... i släpet låg två fina kompostbehållare (med ett halvt lock) som jag fått av en annan kollega som lånat släpet innan... dax alltså att plocka ur kompostbehållarna... fixa lock till dem... göra plats för dem i komposthörnan...


Sedan skulle jag gå ut och skörda lite broccoli till middagen, tänkte bara titta hur det går med vax- och brytbönorna... och fastnade i en dryg timme för att det fanns massor med ogräs som behövde ryckas upp för två-tre veckor sedan i baljväxtskiftet. Såg också att jag måste skörda ärtor...

Ja nu måste jag skifta fokus, för nu börjar grödorna mogna på allvar, De squash som var mycket små zucchini innan min lilla semestertur... var stooora nu, och fler är på g... och pumpor... och gurkor... och mangold... och morötterna behöver gallras... och jo... bönorna var också på gång. Härligt!

Men nu duger det inte att använda tiden till att bygga dass och klippa gräs... Nu blir det fokus på skörden.




.... Men locken till kompostbehållarna blev fina :-)

2 kommentarer:

  1. Underbart och så lika vi är i tanken. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur Lena, blir ofta nyfiken på era projekt på er nya plats. Kanske kommer jag och hälsar på en dag. =)

      Radera