2020-01-03

'Nu ved ja att ja ligger bra te mä veden'


Jag brukar ofta lönearbeta lite i mellandagarna, men i år så valde jag att ta ledigt hela den lååånga helgen från lillejulafton till trettondagen. Känner just nu att det var ett bra val.

Ledig från arbetet förvisso, men det innebär inte att jag inte jobbat.... Jag har hunnit att fälla, kapa, forsla hem, klyva och stapla ca 6-7m³ (staplat mått) ved. D v s jag har fixat all ved som jag hämtar på avstånd, plus ett par björkar här hemifrån. Samtidigt har jag ändå hunnit med lite trevligt jul- och nyårsfirande med släkt och vänner.

Nu återstår att fixa 4-5m³ här hemma, för att täcka nästa vinters behov, men jag ligger bra till, och av den lediga tiden återstår ju 3 dagar. Vanligtvis håller jag på med detta helg efter helg långt in på våren. Förhoppningsvis innebär detta att jag kan hinna med några andra vinterplaner innan vårbruket börjar på allvar.

Gött!

2 kommentarer:

  1. Sedär! Snyggt jobbat och staplat. En full vedbod är go trygghet! Många glömmer bort att tänka som med bokföring, man får ha ett debet och ett kreditkonto av ved; det man ska elda med i år och det man dka elda med nästa vinter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marcus! =) Precis så är det, eller med ek gärna två års framförhållning.

      Radera