2020-03-21

Vårdagjämning


I går inföll vårdagjämningen, för mig innebär det början på odlingsåret. Även om det har varit "höst" sedan augusti, och även om jag tjuvstartat med försådder inne och i drivbänken, så är det ändå nu det börjar hända. 

Igår såg jag årets första citronfjäril, idag hördes den första gransångaren och den första humlan flög förbi. De 340 vårblommor som jag planterade i höstas lyser upp min trädgård. Vitlöken har kommit upp i köksträdgården och kanske reder sig jorden i den samma snart, så att jag kan börja förbereda årets sådd.

Måhända kommer jag att klippa gräset första gången imorgon, inte för att det är jätteakut, fast det växt sedan länge, men jag behöver gräset till min täckodling. Annars är den stora källa till täckmaterial min lilla åker, och där börjar vattnet dra sig tillbaka äntligen. Tur är det, för där planerar jag att odla midsommarpotatisen. För att få plats med spannmålsodling så tänkte jag utöka min odlingsyta med 40 m² i år och lika mycket till några år framöver, detta ska jag göra genom att täckodla potatis där första året ovanpå grässvålen.

Annars är planen för i år att bygga en lång odlingsbänk längs uthusväggen, innan maj, där ska tomaterna få bo. Förhoppningsvis kan jag då bli självförsörjande på tomatkross.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar