2020-03-08

Med ett annat driv


Som alltid ger det ena det andra, jag hade ingen aning om att jag ville ha eller behövde ha en drivbänk för en månad sedan. Men sedan jag börjat förkultivera på allvar insåg att jag behöver den för att kunna avhärda växter på ett rimligt sätt.



Planen var att göra en 3 meter lång drivbänk men det visade sig att priset på 3,5 m plasttak just nu kostade mindre än en tredjedel av 3metersdito. Alltså fick det bli 3,5 m. Jag började med en stomme till locket.



Sen på med plasten.



Nu hade jag en mall att utgå ifrån, med locket på marken så kunde jag markera hörnen på bänken. Därefter slogs stolpar ner och första varvet plank vägdes in.



Sedan var det enkelt, bara att bygga vidare varv efter varv. Innan sista varvet satte jag två stolpar till i mitten av långsidorna också kapade jag alla stolpar 5 cm under den tilltänkta överkanten, på så sätt blir det lättare att bygga vidare om jag upptäcker att jag behöver ha bänken högre.



Därefter dit med sista varvet, måla med Roslagsmahogny,  på med gångjärn till locket...

TADA!

Återstår lite finlir till en bra lösning för att reglera lockets öppning. Sedan kan jag odla med ett helt annat driv.

2 kommentarer:

  1. Hej! Superfin drivbänk! Tack för ett pedagogiskt inlägg. En sak som jag undrar är hur du tänker med avrinning på taket? Har du lutat det lite, eller behövs det inte?
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Astrid =)

      Tror det klarar sig ändå, men annars får jag lägga på ett varv plank till med lutning. Vi får se, blir det problem får jag lösa det då...

      Radera