2020-03-29

4 år i Drögsperyd


I morgon är det fyra år sedan jag flyttade in här i Drögsperyd. Det fjärde året kan sägas ha haft temat "Lanthushåll". Tidigare år har jag börjat bygga upp mina odlingar men ska man bli självhushållande är det också bra att äta det man odlar. Det har varit årets stora övning.

Tidigare har mitt kosthåll i stor utsträckning baserats på ris, kött, ägg och pasta. Inget av detta växer i mitt trädgårdsland. Därför har jag ägnat året åt att lära nytt och ansträngt mig för att så mycket som möjligt undvika att köpa matvaror. Måste säga att jag tycker att jag lyckats ganska bra. Matkostnaderna har gått ner, Jag har börjat prova en mängd recept som innehåller ingredienser från mina egna odlingar. I förråden finns det fortfarande kvar framför allt rotsaker, lök, bönor och mangold, och det är inte mycket jag har behövt slänga för att det blivit för gammalt, i stort sett bara några pumpor och lite maskätna morötter.

Men det är inte enkelt, det är ju så att vi skaffar oss ett antal standardrätter som vi kan laga ganska enkelt och snabbt, när man lär nytt så tar det en tid innan man hittat sina favoriter, och blivit så bekväm med dom att man också kan börja "höfta" utifrån dem. Dessutom måste man laga alla mat från grunden, vilket tar mycket längre tid. Så småningom har jag fått någon sorts system i det, jag lagar mat ungefär var 3e dag och lagar då så det blir flera middagar.

Två produkter som känns väldigt viktiga i mycket matlagning är lök och tomat, Vad det gäller löken är jag nära nog självförsörjande, fjolårets skörd var rejäl och jag hade satt nästan tillräckligt många lökar, och dessutom har de hållit sig bra i lagringen. Detta året hoppas jag få plats med ytterligare ca 25 lökar, så kanske det räcker fram till nästa skörd. Krossade tomater däremot har jag k´ju inhandlat mycket. men jag hoppas det ska bli ändring på det. I mina fönster står det nu drygt 30 plantor som jag drivit upp själv, de ska stå längs uthusets hela södervägg. Det gångna året var det 5 plantor, dessutom drabbades de av bladmögel så skörden var liten. I år kommer jag att odla potatisen nere på åkern, långt ifrån tomaterna, förhoppningsvis kan det avhjälpa problemet med bladmöglet.

Lite annat har jag ju hunnit med under året, Jag har anlagt en gräsmatta med vars gräsklipp jag påbörjat täckodling. En hörna med vårlökar har planterats, vars resultat jag kan njuta av nu. En del av vallen på min åker har också nyttjats för detta ändamål. Också där ska jag i år börja täckodla på en bit, för att bereda plats för spannmålsodling, sen kan jag göra min egen pasta och baka mitt eget bröd utan att köpa mjöl. Täckodling blir nog det kommande årets tema.

Ett dass med urinseparation har jag också byggt, nu har jag gödselvatten så jag klarar det behovet i årets odlingar.

Till sist byggde jag häromveckan en drivbänk. Just nu har jag fullt fokus på förkultivering, och när den tiden kommer behövs drivbänken till avhärdning. Några busktomater tänker jag mig att den också kan få hysa till sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar