2020-05-24

3e året gillt


Redan för 3 år sedan planerade jag att odla tomater längs hela söderväggen på mitt uthus. Men det finns många planer och allt hinns inte med på en gång. Så till sist så påbörjade jag tomatbänken förra söndagen.


i gårkväll var den platsbyggda bänken färdig. Mycket sten att bryta var det eftersom jag ville komma ner en bit för att kunna lägga en dräneringsslang, jag vill ju inte att eventuellt överskottsvatten ska gå in i väggen och fördärva den ytterligare. Nu återstår bara att fylla den med jord och gödsel innan jag kan plantera ut de avhärdade plantorna som syns på bilden.


Faktiskt hanns det med idag, till min förvåning. Ca 700 liter kompost lika mycket komposterad kogödsel samt knappt 1000 liter jord senare, så har 18 tomatplantor tagit plats, ytterligare 12 stycken väntar på avhärdning för senare utplantering. Ska bli spännande att se om det täcker årsbehovet av tomat till matlagningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar