2020-11-01

Nyodlingen

Eftersom jag utökar min odling till att också omfatta spannmål till husbehov så behöver jag fler skiften. På min åker håller jag därför på att bryta upp ny mark genom att årligen täcka 40m² (plus yta för gångar) med tidningspapper och gräsklipp, i detta odlar jag potatis första året. Det gick sådär i år. Dels var jag sent på det och fick därför mycket bladmögelangrepp. Men det var inte det värsta, min åker består av lerjord med mycket dålig genomsläpplighet vilket innebär att det efter varje regn är mättat med vatten. Följden blev att en hel del potatis helt enkelt ruttnade bort i vätan.

Nästa år så kommer jag att odla bladgrönsaker och gurkväxter respektive baljväxter på de två skiften som jag utökat odlingen med i år. Men något måste göras för att inte också dessa ska drunkna i vatten. Det blir upphöjda bäddar. Nu är den första klar som synes på bilden nedan.


Först gick jag med handkultivator och arbetade täckmaterialet in mot mitten. Därefter gödslades ytan som ska hysa bladgrönsakerna och gurkväxterna. Sedan var det dax att gräva. I videon nedan kan du se hur arbetet gick till.

Först grävde jag en fåra i mitten, denna vändes sedan tillbaka jämte underliggande lager, sedan vändes andra sidan in mot mitten och jag hade en rygg med en fåra på vardera sidan. Därefter fortsatte arbetet med grävande ut mot kanterna, medan allt vändes in mot mitten. Så småningom hade jag en  ganska hög, 2 m bred, kulle med en fåra på vardera långsidan. Till slut vände jag upp en fåra på vardera kortsidan upp på kullen. nu får det ligga så över vintern, om det skulle visa sig att det blir en vinter med hyfsat mycket tjäle kommer det att hjälpa till att bryta sönder lerkokorna, och till våren är bädden redo att jämna till och så och plantera i.

Nu ska jag göra på samma sätt med baljväxtskiftet, frånsett gödseln.


Under grävandet träffade jag ibland på botten som bestod av blålera, detta är nog orsaken till den dåliga genomsläppligheten. Nåja bara att kämpa på och successivt höja mullhalten med organiskt material. Kanske kan den upprensning av bäcken dit dräneringen går, som nu pågår, också hjälpa upp situationen något. 

För nästa års nyodling blir det en annan strategi. I stället för att lägga potatisen direkt i täckmaterialet så kommer jag att lägga jord i raderna ovanpå det första lagret marktäckning, lägga potatisen ovanpå jorden, måhända ännu mer jord, och därefter fortsätta att täcka med gräsklipp under växtsäsongen.

Säga vad man vill om årets nyodling, men under grävandet kunde jag konstatera att det fanns stora mängder med daggmask i jorden. Ett gott tecken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar