2012-06-30

Vackra Linderödsåsen

Just nu jobbar jag på vackra Linderödsåsen. De Skånska åsarna är de vackraste platserna jag vet. Där finns fortfarande ganska mycket beteslandskap, öppna ängar och hagar mitt i den övervägande lövblandskogen. Fåglarna kvittrar och det är tyst! För mig är det rofyllt att bara finnas där.

Under en hel dag gick vi och jobbade längs en liten väg, där fanns skog, där fanns ängar och hagar, solen sken och det passerade 2 bilar på hela dagen! Ändå befinner vi oss en dryg timme från Malmö och en halvtimme drygt från Kristianstad. Vägen plogas om vintrarna och längs vägen finns det tre förfallna hus....

Där vill jag bo, eller på någon liknande plats.

Det är inget fel på den plats där jag bor nu, i en ganska liten 50-tals-villa mitt i Tollarp. Men jag är inte gjord för det livet, det är aldrig tyst och jag har sällan lust eller längtan att ta hand om huset och tomten som egentligen är mycket större än vad jag behöver. Utanför går E22 med jag vet inte hur många bilar om dygnet, långa är iaf inte stunderna då det inte kommer någon bil. Dessutom så är det inte jag som äger huset, det är banken.

För 70 000 kr skulle jag kunna köpa en tomt som denna med en grund och brunn.


Eller detta kanske?

Eller en liten stuga med tomt för 95 000 kr

Där kan jag bo i en liten friggebod (om huset inte är beboligt) under tiden som jag fixar huset.

Säg att jag behöver låna 100 000 kr då skulle det vara betalt på 5 år med en månadskostnad på knappt 2000kr, eller på 10 år med en månadskostnad på dryga 1000-lappen.

Helt ok kan jag tycka jämfört med det boende som jag har nu som kostar ca 3500kr i månaden utan att jag någonsin kommer att vara ägare till det.

Tomten behöver inte heller vara belägen på Linderödsåsen, och skulle jag sedan efter 5 år vilja flytta till någon annan plats i landet, så har jag inte en dyr fastighet som jag måste sälja förs
t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar