2017-04-01

Salladsbaren 2.0


Ifjol jorde jag två provisoriska salladsbänkar av pallkragar strax utanför dörren. Jag använder mycket sallad i matsäcken på jobbet så jag vill ha det lättillgängligt och enkelt att gå ut och plocka i gryningen. Så här såg det ut när odlingen kommit en bit förra året.



Jag sådde ruccola, plocksallad och isberg om vartannat, det funkade sådär. Ruccolan gav ju inte så mycket skörd även om den är god att blanda i salladen, och isbergssalladen blev ju inte skördefärdig förrän mot slutet av sommaren. Näringsinnehållet räckte inte heller så långt i de låga pallkragarna. Naturligtvis så skulle jag gett dem lite gödsel efterhand så hade det kanske blivit lite bättre. Men jag lärde mig ju något och i år har jag tid att göra det bättre.



Det blir en permanent bänk som är både större och djupare. Eftersom jag har en stenbunden tomt så fick jag bygga in en sten för att få det som jag ville ha det, och en annan sten fick bestämma formen på bänken där den ena hörnan skulle varit.



Nu är bänken klar och jag har fyllt den med 600 liter ekologisk jord och 150 liter komposterad naturgödsel. På den översta bilden håller jag på att vattna upp jorden och i morgon ska jag så den första omgången. I år blir det först och främst plocksallad här, ruccolan och isbergssalladen får hållas i köksträdgården lite längre bort. Nu har jag också plats att fylla på med mera jord och gödsel efterhand, och skulle jag känna att det behövs, kan jag enkelt bygga på med ännu ett varv plankor. Jag har dessutom satt en koppartejp runt bänken för att hindra sniglarna från att ta sig in. 

Detta blir nog bra, tror jag. ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar