2017-04-16

Lite snö kan inte hindra mig


Så här såg min köksträdgård ut i morse. I förgår redde jag till jorden och sådde de första bladgrönsakerna. Sen kom snön och nattfrosten. Men jag visste ju att det skulle hända, så min sådd var täkt med fiberduk. För övrigt lär det inte vara någon fara med sådden... så länge den inte kommit upp. Nu väntar ytterligare 4 nätter med frost sedan blir det mildare igen.

Egentligen tror jag fröna skulle klarat sig bra även utan fiberduk, jag menar hur gör fröna i naturen, de faller till marken på hösten för att sedan gro på våren när jordtemp och solhöjden är den rätta... då borde ju mina frö klara några frostnätter och fiberduken hindrar frosten att tränga ner i jorden.


Envis som jag kan vara , så har jag sått de flesta kålväxterna i dag sedan solen värmt bort snön och den värsta blötan. Sedan väntar baljväxter, potatis ,och rotsaker. 



Värre är det med den första sådden i salladsbaren som just börjat sticka upp ur jorden, men med flera lager fiberduk ska nog de också klara sig.

Det värsta som kan hända är ju att jag får så om en del fröer, men det tror jag inte kommer att hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar