2017-06-10

Bevattningsdamm

Det pratas en hel del om vårt rekordlåga grundvatten, och om att vintern och våren har varit regnfattiga. Under maj månad har det kommit 11mm regn på min sådd, därför har jag fixat bevattning och vattnat ca 400 liter om dagen. Men jag har tagit vattnet ur min borrade brunn, hur djup den är vet jag inte men grannen tror att den är 70-80m. Däremot vet jag att en annan granne fick borra 120m då de nyligen borrade en ny brunn. Det vore trist om jag skulle tömma brunnen p g a bevattning, särskillt som en koppling en dag hade släppt och spolat ut 2-3000liter vatten direkt på backen en dag.


Det finns ju ingen anledning att vattna plantorna med grundvatten, särskillt som jag har fuktiga partier på min tomt. Så jag började att gräva en damm, först ca 80 x 80 cm och tre spadtag djupt, för att se hur tillrinningen var.


Ett knappt dygn senare var hålet fullt!


När jag grävt totalt ca 10 timmar tyckte jag att hålet var stort nog för en första etapp.


Det tog mer än ett dygn att fylla det, men när sedan regnet kom såg det ut så här.


Med en separat bevattningspump, lite PEM-slang och några bevattningstimrar så är bevattningen fixad. Längre bort sitter en fjärde timer till salladsbaren. Och jag kan om andan faller på åka ifrån mina plantor en vecka eller så mitt i den hetaste sommaren.


När en bevattningscykel hade körts hade vattenytan sjunkit 6cm... nu har det ett dygn på sig att rinna till. Jag kommer nog att gräva dammen större så småningom, men jag tror att detta räcker för nu.


Som en extra säkerhetsdetalj har jag satt en timer till pumpen, skulle ledningarna springa läck så hindrar det pumpen från att gå torrt. Kanske ersätter jag den med en flottör vid en senare tidpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar