2017-06-04

Pingst i Drögsperyd


Mitt kålodlande går sådär. Varje morgon tar jag en koll efter sniglar i odlingstunneln. Jag plockar 5 - 10 stycken små rackare (En morgon plockade jag 27!), Jag tror inte att de kommer utifrån utan snarare att de befinner sig i jorden, främst i den delen som jag inte odlat upp förra året och framför allt runt trekammarbrunnen som finns där inne. Jag antar ett det är perfekt för dem att krypa ner och gömma sig mellan betongröret och jorden. Men med envishet så ska jag nog få slut på dem. Kan för övrigt tillägga att det huvudsakligen inte är spanska skogssniglar utan andra små gynnare, men det är illa nog för en stackars kålplanta som just stuckit upp ur jorden.


Under helgen fick potatisen extra näring i form av "guldvatten" d.v.s. (egen) urin som jag spätt med 9 delar vatten. Jag har gjort ett praktiskt hål i en dunk och så ofta jag har tillfälle så pinkar jag i den. Jag vatnar ut den utspädda urinen med en vattenkanna utan stril eftersom plantorna kan fara illa om de får det på sig.


Dillen som grodde och växte under fiberduken under den sista frostperioden är redo för första skörden...


... det blev en ansenlig hög i korgen...


... och hackat och förpackat för frysen så tror jag nästan att det täcker mitt årsbehov. frånsett det som behövs till färskpotatisen, men det plockar jag ju direkt i landet.


Jag har hackat bort ogräset i hela köksträdgården. Här på bilden syns från vänster till höger, rotsakerna (det börjar bli dax att gellra rödbetorna och morötterna som syns närmast på bilden), potatisskiftet som frodas och därefter baljväxterna och kåltunneln. På andra sidan tunneln finns ett skifte med bladgrönsaker, pumpor , gurkor och sånt.


Sockerärtorna börjar få behov av ngt att klättra på. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, som Mulle Meck brukar säga: "Det finns inget skräp, det finns bara saker som kan användas på ett nytt sätt." Ett gammalt stängselnät som legat här och skräpat, delvis invuxet bland buskar och allehanda örter, kom väl till pass som klätternät.


Åter till sniglarna... Jag offrade en porter och en skvätt wiskey till en snigelfälla. Nu ska de väck!


Annars ser det ju ganska kalt ut i odlingstunneln frånsett de plantorna som jag förkultiverat. I förgrunden syns några av brysselkålen, några ynka små grönkålsplantor kommer därefter och sedanden förkultiverade rödkålen, men i övrigt är det mest tomt frånsett lite rucola som skymtar grönt långt bort. Egentligen skulle jag sått i mistorna i helgen men tiden räckte inte till. Det får bli en annan dag och någon sådan håller ju inte pingsten oss med längre.

2 kommentarer:

  1. Härligt att se ditt odlande. Jag med ska odla en dag. Kram

    SvaraRadera