2019-10-07

Inte alla ägg i en korg...


... men väl alla skockorna i två spannar (ca 20 liter). Det är spännande hur olika grödor funkar olika år. Jag satte  2 meter jordärtskockor, ca 8 st. och ovan ser ni årets resultat. De  skockorna som jag satte var i princip hela skörden från förra årets lika omfattande odling. Det blev inte mycket då, och dessutom år sorkarna upp det mesta av knölarna under jorden.

I korgen bredvid finns årets skörd av palsternackor, inte så mycket med tanke på att det är skörden från 10 radmeter, förra året fick jag dubbelt så mycket på samma yta.

Men jag klagar inte för det är ju så det är, vissa år funkar den ena grödan bra och nästa år är det en annan som ger utdelning. Ett av många skäl att odla olika grödor och gärna  olika sorter. Dessutom inbillar jag mig att det missgynnar skadedjur samt utnyttjar markens resurser bättre.




.... inte heller alla blomsterlökarna i samma hål, utan ca 340 st olika blommor i lika många hål, i en hörna av trädgården... ska bli spännande att se resultatet till våren.


Det har varit mycket på sista tiden med långpendling till jobbet i veckorna, till på köpet så är det enkla livet inte särskilt enkelt när datorn vägrar köra bankID:t just när det är dags att betala räkningar. Men trots det så har jag hunnit så mitt livs första spannmål på ett skifte i köksträdgården. På bilden ovan syns såbädden innan jag hunnit så vete och råg... och det är inte heller alla i samma korg, 5 olika sorters vete (några gamla) samt 3 sorters råg... inga stora mängder men lagom mycket att börja öva sig med... Längst bort i samma skifte (där grönkålen och några kålrötter växer) blir det 2 sorters havre till våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar