2020-02-26

Självvattnande odlingsbricka


Så var det då det där med självvattnande odlingsbricka, något som jag behöver eftersom jag ibland bor borta i veckorna pga jobbet. Som jag nämnde i förra inlägget finns det massor av dyra lösningar på det problemet i odlingshandeln. Men någon annan som inte direkt har fokus på odling kan tillhandahålla lösningen mycket billigare, nämligen IKEA. Brickan ovan kostar 20 kr.



Med en lite mindre bricka för 10 kr uppochner är det nästan fixat.



Nästan vilken affär som helst håller mig med Vettextrasor för 3 kr stycket, 4 st sådana passar perfekt att täcka den lilla brickan med, kanten viker jag ner under den samma.



Tada! Här får det plats 18 st 8cm-krukor med små tomatplantor, två till hade fått plats, men då misstänker jag att det krävs lite klädnypor i en del ytterkrukor (speciellt hörnen) för att de inte ska tippa över kanten. Som det ser ut just nu så dricker de här plantorna tillsammans ca 1-2 dl vatten om dagen, om allt funkar som det är tänkt kommer jag att kunna fylla på vatten i brickan för minst en vecka.

Kostnad för en bricka: Summa summarum 42 kr. Och för den som vill veta så heter brickorna "Smula" och "Tillgång"

Ps. Det står inget om det på förpackningen, men kanske kan trasorna innehålla någon sorts impregnering, så det är bäst att skölja ur dem väl innan de används. Ds.

1 kommentar: