2020-06-28

I fortsättningen ska jag bara laga mat på vintern


Så klart inte! Men jag håller på att testa gränserna, för att veta hur jag kan skapa mitt miljösmarta, energieffektiva, men ändå någorlunda bekväma energisystem. Eftersom jag vill veta hur lite el jag kan klara mig på, inför att jag ska producera min egen el off-grid, så försöker jag minimera elförbrukningen, dock innebär det inte alltid den mest energieffektiva lösningen.

I framtiden vill jag ha ett vattenbaserat värmesystem, med en kökspanna och en ackumulatortank i centrum. Till detta kan det adderas några eller alla av dessa: vattensolfångare, luft-vatten-värmepump och elpatron från överskott av sol- och/eller vind-el.

Vintertid är det inget problem att laga mat och värma vatten på en gammal vedspis, eftersom jag ändå huvudsakligen använder den som värmekälla i huset. Men när det är 27º ute och jag behöver sätta fyr i spisen för att få diskvatten och laga mat, då önskar jag mig en annan lösning. Efter 8 middagar (det gäller ju att passa på) tillagade, är temperaturen i köket runt 31º, och det där med att duscha känns överflödigt... skiten rinner ju av mig tillsammans med svetten. =)

Måhända är det så att jag, i framtiden,  sommartid kommer att ha ett stort överskott på egen el som mycket väl räcker till att laga mat med betydligt energieffektivare elspis, annars får det nog bli ett utekök.

Grunnar vidare

1 kommentar:

  1. Jag har en fin 500 liters ackumulatortank som du kan få gratis! Den har en inbyggd stor varmvattenberedare, kopparmantlad, för tappvarmvatten och du kan sommartid dumpa överskottsvärme från solpanelerna till en likströms elpatron i tanken. Finns i Tjörnarp.

    SvaraRadera