2020-07-26

Jag gillar timjan


Med risk att trötta ut er... efter en lång tids tystnad kommer det plötsligt 3 blogginlägg på mindre än 2 dygn. Men jag har en fråga...

Jag gillar som sagt timjan, men har varit dålig på att skörda annat än färsk timjan, direkt för matlagningen. Så igår skördade och torkade jag timjan, och idag skulle jag separera bladen från stjälkarna. Inte lätt må jag säga. Efter ca 45 minuters arbete hade jag kanske ca 2 dl timjan, som förhoppningsvis inte innehåller allt för många små kvistar som blir irriterande när den hamnar i maten.

2 dl är dessutom sannolikt mindre än mitt årsbehov, Nu gör jag ju inte detta för att tjäna pengar, men det blev dyr timjan sett till arbetskostnaden. Förvisso så slipper jag gynna modern kolonialism i form av utländska arbetare med dåliga arbetsvillkor och löner. Jag slipper bestrålad mat eller eventuella kemikalier i naturen vid odlandet, samt transporter. Det är så klart jättebra, och ett av de starkaste skälen bakom det liv jag försöker leva. Men ändå blev det trots att det var en hyfsad mängd kryddört från början inte tillräckligt utbyte och massor med svinn :-/

Så till min fråga. Finns det någon som har ett bra knep för att rensa den färdiga kryddan? helst också med mindre svinn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar