2020-07-27

Solanaceae


Solanaceae är namnet på ett stort, spännande växtsläkte. Den innehåller många läskiga växter men också många nyttiga. Det läskiga är att många av växterna innehåller gifter. Vi har Nattskattan och Tobaken som innehåller farliga gifter, men också Potatisen innehåller ett gift som heter Solanin.

Men det intressanta är de nyttiga växterna. I Växthuset börjar det bli fart på min Paprika, mina fem plantor har nu massor med blommor och små kart.


Det finns också en stor grön paprika som fanns med redan när de planterades ut. Jag vet dock av tidigare erfarenhet att det tar väldigt lång tid för paprikan att få färg.


En annan släkting är Tomaten. I min tomatbänk växer nu planterna så att det nästan knakar.



Nu börjar också "Stupicen" leverera röda tomater i allt högre tempo, dock är det ganska få frukter i varje klase.


"Tigerellan" däremot är betydligt långsammare, enbart ett kart har börjat antyda att den ska få färg. Men å andra sidan ser den ut att producera rejäla mängder frukt.


Inne i söderfönstret blir nu den ena Chilifrukten efter den andra röd. Det är första gången jag odlar chili, så tillsvidare har jag bara en sort. Men det verkar i alla fall fungera.



Sämre går det med den växten som gett upphov till släktets svenska namn: "Potatissläktet". I min nyodling på åkern står potatisen glest och sent. Mitt täckmaterial var sent i starten, så jag kom sent igång med potatisen och sedan satte jag efterhand som jag hade täckmaterial. I början av juli räknade jag 3 månader till första beräknade nattfrosten, så då satte jag min sista potatis (för i år). Jag hann med att sätta ca 3/4 av den planerade ytan.

Nu räcker inte materialet till att underhålla marktäcket, så det blir nog många gröna potatis. Men det gör inget, huvudsyftet med denna odlingen är att göra plats för spannmål, i växtföljden. Hittills har jag klarat mig med mindre än hälften av den planerade potatismängden, så jag får nog mat ändå. Och härom dagen utökade jag den yta som jag klipper med ytterligare 300 m² så nästa år kan jag kanske hålla jämna steg med potatisen. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar