2021-02-02

När inte fönsterbrädan räcker till


 Även om jag inte tänker förkultivera lika mycket i år som förra året (när jag gick fullständigt bananas), Så behöver jag mer plats på mina fönsterbrädor, och kanske framför allt plats för mer belysning. Så jag bygger ut mina fönsterbrädor. Under den befintliga fönsterbrädan skruvar jag fast två utfällbara hyllkonsoller (elementet är bortkopplat).


De blir sedan stöd för ännu en fönsterbräda utanför den första.


När ytan inte längre behövs är det bara att fälla in konsolerna och slippa att fönsterbrädan stjäl mer plats än nödvändigt.


Sådär, nu har jag plats till dubbelt så mycket plantor med dubbelt (trefalt om det kniper) så mycket ljus. Fler steg för ljuset ska komma till, samt stag i framkanten, sedan kan jag flytta upp ljuset efter hand som plantorna växer, samtidigt som de brädor som ljuset vilar på kan utgöra golv för nästa våning med plantor. Ljuset i fönstret räcker hur som helst inte till och först i slutet av februari når solen överhuvud taget min tomt.

När solen väl kommer och plantorna är utplanterade så är det bara att skruva loss brädorna som ljusramperna vilar på.

Nu är jag redo att så, först i tur står rotselleri, purjo och lök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar