2021-05-09

Det har sina sidor när gavlarna trillar....


Så sa ofta min mor när saker inte gick som det var tänkt, eller bara var allmänt besvärligt. Nu är det ju inga gavlar som trillat men jag har fixat takavvattningen över tomatbänkarna vid uthuset. Och det har definitivt sina sidor att jobba med gamla byggnader, det var inte precis ngn rak linje mellan hörnen. Tittar man noga på bilden ovan så ser man att jag fått bygga på med plankor och klossar för att få till en rak linje.


Väl färdigt blev det bra. Jag har valt att göra hela hängrännan vågrätt med tre asymmetriska utkast, en för varje tomatbänk, på så sätt hamnar vattnet där det behövs.


Med en extra liten krök på stuprören som jag förlängt med en perforerad "korv" som förhoppningsvis ska fördela vattnet någotsånär jämt i bäddarna.

Nu ska jag bara hänga upp en ny, förbättrad tråd att binda upp tomaterna i, sedan är jag redo att börja plantera ut de första på onsdag.



Så här såg det för övrigt ut innan, bitvis lite hängrännor som hängde på trekvart och skvalade lite här och där, främst på väggen, som inte mått så bra av detta.

1 kommentar: