2021-08-21

När bladmöglet slår till


Jag har väntat på det, och något blad här och där har jag tagit bort. Men efter 2 arbetsveckor med långa dagar har jag inte hunnit vara  så vaksam som jag önskat.... så igårkväll såg jag att bladmöglet slagit till rejält. Nackdelen med frilandstomater är ju att de lättare drabbas, det gör de praktiskt taget varje år, och då har jag ändå sett till att odla potatisen långt borta de senaste åren. 


Potatisen är ju så klart ändå hårdare drabbade, det heter ju "Potatisbladmögel".


Egentligen var ju planen att ägna dagen åt att ta hand om skörden genom att lag laga mat och frysa in. Men det var bara att sätta igång. Först bort med alla smittade blad. Det blev inte många blad kvar. Wapsipinicon (längst till höger) har klarat sig något bättre men också de hade sina fläckar.


I fjol lät jag tomaterna sitta kvar om de såg friska ut, men det var ingen bra idé, säkert ca hälften fick jag kasta. Jag är inte säker på hur mycket av frukterna som är smittade, men jag tror att jag är ganska snabb på bollen denna gången så nu plockar jag allt som jag kan och hoppas de inte smittats ännu. Först alla de med minsta antydan till färg så klart.


Sedan alla som verkar ha vuxit färdigt men som saknar färg. Det finns faktiskt ett soffbord där under brickorna även om det inte syns, det får jag klara mig utan en tid. Nu är ambitionen att se över tomaterna en gång om dagen för att plocka bort drabbade direkt, det lär inte lyckas men jag hoppas att jag kommer att hinna det de flesta dagarna.


De klasar som hängde under de kvarvarande bladen och som är någorlunda fullmatade får nu hänga på mogning på vinden, kanske inte optimalt men den bästa platsen jag kan komma på. Några av dem är så kallade vintertomater, vill det sig väl och de mognar som de ska, så kan de hålla sig till februari eller längre.


När kvällen kom var det inte mycket kvar vare sig av blad eller tomater, förhoppningsvis så ska en del av de kvarvarande kunna växa till sig lite till utan att smittas. Vi får se hur det går med det.


Nere på potatisskiftet är nästan allt avblastat, enbart en rad med Carolus har klarat sig, det verkar vara en sort att satsa på. Hinner jag imorgon så ska jag börja ta upp potatisen, så kanske de klarar sig från brunröta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar