2021-08-03

Note to self

 

Jag började denna dagen med att blada av och sänka tomaterna första gången. Jag kan konstatera några saker som jag behöver ändra på. För det första behöver jag minst två fästpunkter till att fästa upp ståltråden som tomaterna hänger i, jag behöver också en kraftigare, mindre töjbar ståltråd. Dessutom ska jag införskaffa hallonkrokar, som det nu är så knyter jag fast sisalgarn uppe i tråden, när det är dags att sänka plantorna så knyter jag upp tråden och gör en ny knut samtidigt som jag förskjuter fästpunkten åt höger. problemet är att balabandet efter att ha utsatts för väder och vind i några månader börjar bli skört och jag misstänker att den inte klarar denna hanteringen särskilt många gånger utan att brista. Med hallonkrokar så blir nötningen mindre och jag kan kanske även i fortsättningen slippa plasttrådar, vilket jag vill undvika av miljöskäl.

Jag kan även konstatera att sorten "Marmande" (nr. 7 till 12 från vänster) är determinate (dvs den växer inte till obegränsad höjd utan blir som högst 1½-2 m), dessutom upptäckte jag för sent att det är en busktomat som alltså inte ska tjuvas. Ska den bo här nästa gång jag odlar den så får den bo längst till höger.


Skörden är ganska sen i år (upplever jag i alla fall) delvis för att många av de första klasarna inte blev något, främst kanske p g a misskötta plantor och bristande vattning (detta p g a tidsbrist under vår och försommar), men det beror kanske också på en kall försommar och därpå följande torka.


Stupicen är dock i full gång med mognaden och har redan levererat ett 40-tal tomater.


Men nu börjas det. Nu börjar också Marmanden att mogna.


Ponderosan är full med stora klasar med gröna kart, de visar inga tendenser till att få färg ännu. Men det är en Vintertomat så det är nog ingen brådska med den, den lär kunna lagras fram till februari eller längre. 


Moneymakern däremot börjar också att mogna, och även den är full av stora klasar, så årets skörd lär nog bli till fylles trots den staplande starten.

Det finns ytterligare en sort, Wapsipinicon, som har mycket kart men som inte visar tecken på mognad ännu. Det är en Gul tomat som är lite luden. Något säger mig att min ngt slumpmässiga blandning (delvis p g a utförsäljning i ett varuhus) av sorter i år kommer att ge en lång ganska jämn skörd, även om Stupicen kunde varit lite tidigare om den fått en bättre start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar