2017-07-30

Skördetid

Nu börjar skördetiden på alvar, jag hinner inte längre äta upp grönsakerna i den takt de mognar. Och mera blir det, ett par intensiva månader väntar.


Passar på att ta hand om mina kryddörter innan den värsta rushen börjar. Örterna ska enbart hackas eller repas innan de fryses in. Ett alternativ är att torka, men det är mycket struligare och så länge jag har plats i frysen är det praktiskt.


Jag har en skålformad skärbräda med en dubbelkniv som funkar ganska bra för ändamålet.


De gröna växterna ska förvällas. På IKEA köpte jag ett rejält durkslag som passar i min 10-litersgryta efter lite smärre justeringar. Jag bockade helt enkelt till det så det skulle få plats under locket och satte dit en ståltråd att lyfta upp det i, sedan funkde förvällningen ganska smidigt.


Sedan jag förvällt grönsakerna lagade jag en rejäl sats pumpasoppa till middag. Det som blev över fryser jag in i gamla mjölkpaket med en plastpåse i.


De grönsaker som jag vill styckfrysa har fått svalna och rinna av för att sedan  vila ikylskåpet över natten. De fryser jag in på brickor första dygnet, för att sedan lägga dem i förpackningar. Här är det sockerärtor, gröna ärtor och brocoli.


Brickorna passar i infrysningsfacket i mitt frysskåp.


De färdigförpackade varorna, och lite styckfryst hackad grönkål som inte fick plats i frysskåpet, hamnar direkt i den stora frysboxen i källaren.

Funderar på vem som har uppfunnit frystejpen, och varför? Frystejp är enligt min erfarenhet en helt värdelös produkt utan vidhäftningsförmåga. Jag använder målartejp i stället.

3 kommentarer:

  1. Gode tid...vilken energi du har..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha Vill man vara självhushållande får det ju vissa konsekvenser =)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera