2017-10-01

Äntligen börjar det likna något


Så där, det tar sig.

Den källarnergång som jag började renovera i mitten av sommaren börjar äntligen bli klar. Under juli och augusti har praktiskt taget all ledig tid gått till att ta hand om skörden. Mina 3-dagars helger gick till förvällning, inläggning och infrysning, när veckans skörd var färdig fanns det sällan eller aldrig ork till något mer, utom möjligen att vara lite social.

Men så kom september och det har lugnat ner sig något i köksträdgården. I stort sett kan jag äta i samma takt som grödorna mognar.


Så här såg källarnergången ut tidigare (ursäkta den dåliga bilden, den har liksom inte varit värd att föreviga), En sned lucka som sjunkit ner eftersom "karmen" murknat, för att hålla regn borta från trappen har jag haft två gamla bitar från ett plasttak som förankrats med en bit träregel.

Överhuvud taget är jag inte förtjust i de sluttande luckorna till källarnergångar, och med statusen på min källarnergång har jag inte alls lust att lyfta undan plasten och ta mig ner dit....

Men...

...eftersom min vinterförvaring till stor del bygger på att frysa in varorna i min stora frysbox i källaren, ett rotsakslager (som jag inte heller hunnit fixa till) tillika i källaren. Samt hyllor för förvaring av inläggningar, kål mm, också detta i den svala källaren... så kändes det nödvändigt att göra något...


Så kom då september... och helgerna har till stor del ägnats projektet. Nu finns det väggar, nytt tak samt takavvattning.


(ännu en dålig bild) Nu återstår att göra en dörr, måla väggarna och sätta lockbrädor. En böj till stuprören saknas och måhända behövs det någon smärre justering av rännan, samt kanske en plåt där vattnet från det stora taket kommer forsande. Men jag tror att jag är redo för morgondagens regn nu. Nu kan jag också smidigt fortsätta iordningställandet i källaren, innan Kål och rotsaker pockar på lagringsutrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar